Select your language

Welcome to the FroQ blog

Désolé, cet article est seulement disponible en Anglais et Hollandais.
Leider ist der Eintrag nur auf Englisch und Holländisch verfügbar.
這個博客只提供英語和荷蘭語

FroQ onderzocht uitvoerig de Europese Retailmarkt

Author: FroQ. Published on 4 november, 2013.

Er zijn grote veranderingen gaande in de Retail. Supply chain management wordt bijvoorbeeld sterk gerationaliseerd, retailers kunnen niet om cross channel communicatie heen om de kritische internet consument te verleiden en sowieso moeten zij mee met e-commerce en e-tailing. Daarnaast worden verpakkingen nog steeds gezien als een zeer belangrijk instrument voor merken om met de consument te communiceren.

Vanuit ons vakgebied, packaging design executie, hebben wij de focus gericht op private labelmerken, volume ontwikkelingen, de organisatie van de supply chain en de manier waarop verpakkingstrajecten worden georganiseerd.

Conclusies

De meeste Europese Retailers richten zich op innovatie en expansie. Sommigen zijn actief in meerdere categorieën, anderen ontwikkelen ambitieuze strategieën voor het ontwikkelen of uitbreiden van private labels. In tegenstelling tot de vernieuwingsdrang zijn de ontwikkeling en uitvoering van verpakkingslijnen vaak nog zeer traditioneel georganiseerd.

Verschillen en overeenkomsten

In dit artikel focussen wij ons op het packaging design proces. Er blijken enorme verschillen te zijn in de gehanteerde procedures. Van totale controle tot ‘we zien wel wat eruit komt’. Van outsourcing tot complete in-huis studio’s. De enige duidelijke overeenkomst, tussen alle retailers in de verschillende landen, is de manier waarop de conceptontwikkeling van verpakkingen wordt aangepakt. Iedere retailer maakt gebruik van design bureaus om concepten te ontwikkelingen voor nieuwe producten of merken. In de executiefase treden er weer grote verschillen op in de aanpak die overigens vaak erg traditioneel zijn.

Traditioneel

In het traditionele proces is er geen scheiding tussen de creatieve ontwerpfase en de productie. Het designbureau maakt het artwork en doet de lithografie. In andere gevallen levert het bureau het artwork aan de drukker waardoor deze het complete grafische proces voor zijn rekening neemt en de merkeigenaar en/of het designbureau vaak maar mondjesmaat controle uitvoert. In dit traditionele rolproces laat de merkconsistentie vaak te wensen over, zeker bij grote aantallen SKU’s, datzelfde geldt voor de voorspelbaarheid van een waarheidsgetrouw eindresultaat. Dat leidt soms tot vervelende verrassingen op het schapmoment. “Waar komt die kleur vandaan?” “Wat is er gebeurd met die briljante visual?” “Wie heeft deze tekst goedgekeurd?”

Het onderzoek bevestigt onze visie en ervaring dat het loskoppelen van packaging design en packaging design executie voor ambitieuze retailers meer en betere mogelijkheden oplevert dan de traditionele aanpak.

De voordelen van ontkoppelen

Het loskoppelen van creatie en uitvoering heeft als voordeel dat het hele proces wordt uitgevoerd door twee gespecialiseerde partijen. Het designbureau ontwerpt prachtige verpakkingen, en besteedt het uitvoeringsproces uit aan een expert die gewend is om hoge aantallen te verwerken met een kortere doorlooptijd tegen lage kosten. Dat pakt zeker voordelig uit voor private label lijnen. Dit zijn grote producties die vaak gebaseerd zijn op maar één of twee creatieve concepten.

Neem bijvoorbeeld een huismerk koekjes, de verpakkingslijn bestaat al gauw uit 80 SKU’s op basis van één creatief concept. Zeker in dit soort projecten is de balans tussen creatie en uitvoering ver te zoeken.

Het onderzoek heeft ons een ding duidelijk gemaakt: ontkoppelen van creatie en uitvoering komt het totale proces zeer ten goede en ontzorgt de merkeigenaar. Dat is de reden dat wij ons gespecialiseerd hebben in packaging design execution. Met onze jarenlange ervaring in deze branche hebben wij een systeem ontwikkeld dat ons in staat stelt om hoge volumes te draaien, met de garantie van een 100% waarheidsgetrouw resultaat en ook nog eens met kortere doorlooptijden. Een merkeigenaar hoeft daarnaast maar een keer een designfile te accorderen, daarna nemen wij de verantwoordelijkheid over voor het complete uitvoeringstraject.

Spreekt onze propositie u aan?

In de huidige wereld is tijd een kostbaar goed, regelmatig komen we tijd te kort. En in deze tak van sport is tijd altijd in gevecht met kosten en de time-to-market. Zeker als je betrokken bent bij het in de markt zetten van een private label is de focus op de ontwikkeling ervan veruit het meest belangrijk. Onze werkwijze heeft als meest in het oog springende voordeel dat u in de executiefase volledig wordt ontzorgt, hierdoor kunt u zich richten op uw eigen kerntaken en verantwoordelijkheden. Tegelijkertijd profiteert u van lage prijzen, snelle doorlooptijden en een gegarandeerde hoge kwaliteit.

Als onze propositie u aanspreekt, of als u het complete onderzoek wilt ontvangen, nodigen wij u van harte uit om contact met ons op te nemen. Een telefoontje of mailtje voldoet. Wij nemen dan graag contact met u op.

Wij worden altijd blij van een goed gesprek over verpakkingen.