Select your language

Welcome to the FroQ blog

Désolé, cet article est seulement disponible en Anglais et Hollandais.
Leider ist der Eintrag nur auf Englisch und Holländisch verfügbar.
這個博客只提供英語和荷蘭語

Nieuw instrument voor oude bestanden: een eenvoudige oplossing voor brand asset management

Author: FroQ. Published on 21 juli, 2011.

Zonder een trefzeker systeem kan het een helse klus zijn om een specifieke brand asset te vinden. Een merk wordt dan afhankelijk van de persoonlijke kennis van medewerkers. Dat is een wankele basis.

Onze eerste stap bij een nieuwe cliënt is dan ook altijd om alle historische gegevens voor alle SKU’s in alle productgroepen te inventariseren. Zo brengen wij in kaart hoe gegevens zijn gearchiveerd: welke bestanden zijn er? En welke gegevens bevatten ze?

Zo ook bij HEMA, dat recentelijk de uitvoering van het ontwerp voor al zijn huismerkverpakkingen bij ons onderbracht. Het ging om bijna 10.000 SKU’s en jaren aan informatie – een berg informatie waar HEMA moeiteloos zijn weg in moet kunnen vinden.

Eerst structureerden we HEMA’s oude bestanden met behulp van gegevensidentificatie en scripting. Daarna ontwikkelden we een databank en portal om de gegevens te ontsluiten. Het resultaat: een eenvoudig instrument waarmee HEMA alle historische gegevens uit zijn oude bestanden kan terugvinden – gemakkelijk, snel en trefzeker.

Waarom is Brand asset management zo belangrijk?
Oude gegevens behoren tot de belangrijkste brand assets. Ze vormen immers het essentiële referentie- of uitgangspunt voor zowat elk nieuw verpakkingsproject. Bovendien hebben oude gegevens consequenties op tal van terreinen – van projectmanagement tot kwaliteit, ja zelfs bij de eindconsument.

Zonder volledige specificaties weet een verpakkingsmanager niet of het verpakkingsontwerp dat hij oproept op zijn beeldscherm ook echt overeenkomt met de verpakking van het product in het schap.

Of stel dat de samenstelling van een product wordt veranderd. Ook dat heeft gevolgen voor de verpakking. Komen er minder aardbeien in het yoghurtdrankje? Dan moet op de verpakking misschien niet alleen de productspecificatie maar ook het beeld worden aangepast. Met onjuiste verpakkingsinformatie bent u wellicht in overtreding.

In ons werk voor onze cliënten gaan wij, bij FroQ, daarom ook bij voorkeur uit van de oude gegevens. Die leiden ons naar de doeltreffendste oplossing voor onze cliënt. Wij kunnen er bijvoorbeeld simpelweg de specificatie voor de snijmachine mee aanpassen en hoeven dan geen complete bestanden opnieuw op te bouwen. Dat bespaart de cliënt veel tijd en geld.

Een kleine of grote aanpassing aan de verpakking maakt hierbij geen verschil. Of het nu gaat om één verandering in één enkel zinnetje of om een complete restyling – de meest recente ‘oude’ versie is altijd een onmisbaar onderdeel van de briefing.

Gegevens en versies, databank en portal
Bij HEMA vormden de gegevens een dubbele uitdaging. Om te beginnen moesten gegevens uit verschillende bronnen worden ondergebracht in één enkele structuur. Daarvoor ontwikkelden wij bij FroQ een script om elk uniek bronbestand te kunnen identificeren en maakten we voor elk uniek bronbestand een redigeerbaar PDFbestand.

Vervolgens hebben we per SKU de meest recente versie van het bronbestand in kaart gebracht. Deze waardevolle en essentiële gegevens hebben we daarna allemaal, ontsloten door middel van een PDF-databank.

De nieuwe PDF’s zijn vervolgens gepubliceerd via een web-portal met strikte toegangsregels. Ten slotte hebben we een web-portal gebouwd. Daarmee kunnen verpakkingsmanagers voor elke SKU het afzonderlijke PDF-bestand opzoeken, inzien en downloaden.

Eenvoudig en gebruiksvriendelijk Brand Asset Management
De verpakkingsmanagers van HEMA kunnen nu op elk gewenst moment zoeken in een web-portal – niet alleen op bestandsnaam, maar ook op trefwoorden in bestanden. Neem bijvoorbeeld de trefwoord-combinatie ‘Sinterklaas’ en ‘puur’. Die geeft een lijst van alle Sinterklaas-artikelen waarbij ‘puur’ (pure chocolade) als ingrediënt vermeld staat op de verpakking.

Het systeem biedt twee mogelijkheden:

De cliënt kan nu zonder enige historische informatie over assortiment of artikelnummer uit – in Hema’s geval – 14.000 bestanden precies dat ene bestand halen dat hij zoekt.
Als de databank goed wordt onderhouden, beschikt de cliënt over geverifieerde assets die exact overeenkomen met de producten die op dat moment in het schap staan. Voor Marketing maakt de databank het leven een stuk aangenamer. Maar niet alleen voor Marketing; ook voor het werk van bijvoorbeeld de afdeling Juridische Zaken is de databank een bijzonder belangrijk instrument. De voordelen zijn legio.
Het uiteindelijke resultaat
Met deze oplossing hebben wij het voor HEMA mogelijk gemaakt om oude bestanden om te zetten in waardevolle brand assets. Dit is een belangrijk onderdeel van een doelmatig verpakkingsproces … en een hele zorg minder voor onze cliënten.